Detta är en blogg som handlar om mina vardagstankar och annat som en gamer.

måndag 6 februari 2012

Min Hälsa

I november förra året kände jag ett sug efter att börja träna och förändra min matvana för ett mer hälsosamt liv och ett längre, bättre liv med min dotter och familj. Som en fattig pappaledig person fick jag helt enkelt inte ihop pengar till att ta mig till ett gym så jag började med att varje dag komma ut och gå i rask takt i ungefär en timme och efter det köra ett pass med EA Active 2 till Ps3.
Man kan hitta det rätt billigt och man får allt man behöver till spelet och det kräver inget Playstation Move.

Alla frågar om det är jobbigt och om det verkligen gör någon nytta och det tycker jag verkligen för jag är helt slut efter varje passa och nu kör jag ett 9 veckors program med 4 träningspass i veckan som vara mellan 30-40 minuter.

Så innan jag drar igång med EA Active är jag ute och går så man får upp lite flås och motivation till att verkligen träna hemma för det är så lätt att bara skjuta upp träning till nästa dag, men har man varit ute och gått så känner man att man kan och vill göra det.

Resultatet än så länge är att jag har gått ner 5kg och tappat 5cm på min stora mage men det som är bäst med hela träningen är att jag sover bättre har mer energi till att busa med min dotter och känner mig även lugnare i kroppen och själen. Jag önskade till en början att jag hade råd med gym men nu känns det verkligen inte som jag behöver det för jag får min friskluft varje dag och den träning jag gör hemma funkar. Ser så många på löpbanden när man går förbi gymmet och då känns det verkligen skönt att vara ute och gå.
Det jag själv älskar mest med träningen och motionen är tomheten i huvudet efter jag är klar ungefär som man rebootar sin hjärna, kropp och själ.
Tack vare min träning har jag även börjat äta bättre och tagit bort lite av skräpmaten som jag lättare hade kunna välja innan men dock så har jag ingen nolltolerans på maten utan ibland köper jag en chipspåse eller en kebabtallrik. Det händer inte jätte ofta och det blir längre mellan varje gång då man märker att kroppen blir seg, trött och såsig efter intaget av skiten.

Under de mörka stunder när man känner att man inte orkar mer och det känns som att det inte ger något för man ser inte några stora förändringar i vikten ska man kolla in #GetFitNerd på Twitter för där hittar man verkligen peppen tillbaka.
Twitter bjuder in en i gemenskapen och visar att det är ok att ha dåliga dagar men att man inte ska ge upp och det kommer jag verkligen inte göra.
Jag är på väg mot ett hälsosammare liv och jag ber er alla som tänker att ni ska göra det att ni helt enkelt gör det för ni kommer verkligen att må bättre på alla plan och sätt.

Jag själv går och tänker på om det är nu man ska sätta upp något mål eller någon sorts utmaning för att få igång träningen ännu mer. Eller ska man bara köra vidare och hoppas att man inte tappar intresset eller ska man börja träna något? Vad får en person att alltid hitta motivationen att fortsätta träna? Vad är era tips och tricks för att inte tröttna?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar