Detta är en blogg som handlar om mina vardagstankar och annat som en gamer.

fredag 8 juli 2011

Mass Effect 2

Nu är det så här att jag har spelat klart Mass Effect 2 och tänkte ta mig en stund att skriva om det. Jag testade Mass Effect till Xbox 360 men fastnade aldrig för det och orkade inte sätta mig in i det. Jag lånade det bara av en vän så jag hade inte riktigt någon anledning till att spela igenom det, hade jag köpt det så hade jag nog spelat det lite mer. När Mass Effect 2 kom ut till Xbox 360 så va det inget som lockade mig att köpa så jag skippade det och tänkte inte mer på det.

Sen en dag när jag va inne på Game i Malmö när det hade en kvälls öppning så hittade jag Mass Effect 2 till Ps3 på extra pris så jag tänkte att jag kanske skulle testa det för jag hade då nästan precis spelat igenom Dragon Age och älskade det. Det är nog ett av det bästa besluten som jag har tagit på länge. Spelet låg dock ett tag i min spel låda och det va en ensam kväll som jag satt med whisky glaset  i handen och undrade vad jag skulle spel som Mass Effect 2 sken till i spelsamlingen och sa spela mig. Sen sprang tiden iväg och whiskyn försvann medan tiden försvann. Det kändes som ett ögonblick men det hade gått 5 timmar och min haka va nere i dreglet som hade landat på golvet av ren magi på tv:n.

Jag blev tok förälskad i allt som hade med spelet att göra. Men efter ett tag så satt jag där i soffan och kände att jag hade fått nog av spelet och hade tröttnat på att proba planeter efter de där härliga mineralerna och hade på något konstigt sätt kommit ifrån story questen. Så jag tröttnade och la spelet på hyllan med tanken att jag inom en kort tiden kommer komma tillbaka och spela klat det där magiska spelet. En sen sommarkväll bestämde jag mig att skita i allt annat i spelet och bara klara det så att jag kunde lägga det på en avklarade spel högen och känna mig lite duktig. Har även en spärr i huvudet som säger att jag inte får köpa fler spel om jag inte klara av lite av det som ligger här hemma.

När jag började nu så tänkte jag att nu är det bara att spela klart det och göra det lite snabbt. Man kunde känna kärleken i luften den där sommarkvällen i lägenheten när jag satte igång det igen. Den där magin som jag kände första gången va tillbaka igen. Det sissta questen i spelt va episkt och så sjukt storslaget så jag satt med gåshud, tår i ögat och vill verkligen inte att detta skulle vara slutet på detta helt fantastiska spelet. Det va länge sen jag fick den känslan av ett spel men här kom det som en stor våg. Denna vågen va fylld av känslor, tomhet och stor respekt för de personer som har gjort och arbetat med Mass Effect 2. Jag vill inte att spelet skulle va över och jag kände lite sorg för den personen som gick bort i mitt sista uppdrag. Det blev helt enkelt för mycket för mig så jag valde att stänga av spelet efter jag hade klarat det och gå å lägga mig.

Tror verkligen inte att det kommer komma ett spel som kommer ge mig den känslan igen. Det skulle väll vara Mass Effect 3 i så fall. Eftersom det är det sista i trilogin så kommer det väll blåsa iväg en på en magisk, underbar och galen resa igenom detta universum som kallas Mass Effect. Så det är med sorg i kroppen jag stänger ihop Mass Effect 2 boxen och lägger den på klarade spel hyllan. Tar en tyst minut för detta mästerverket och blicka fram mot 3 som kommer dyka upp inom en snar framtid.

Spelet får lätt 9.5 av mig och förtjänar förmodligen en 10 men där va dock lite små saker som störde mig ibland.

Keep On Gaming =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar