Detta är en blogg som handlar om mina vardagstankar och annat som en gamer.

söndag 6 november 2011

Batman Arkham City

 Detta är spelet som jag har väntat och längtat efter sen jag klarade Arkham Asylum. Arkham Asylum tog mig verkligen med storm och jag blev förälskad i allt som spelet lyckades göra. De flesta superhjälte spel brukar vara rätt dåliga och kan oftast jämföras med film licens spel och de är ju verkligen dåliga. Då jag trodde att detta skulle vara som alla andra så köpte jag aldrig det själv utan lånade det av en kompis men efter en timmes spel så va jag helt förlorad i spelet och vill samtidigt klara det som jag vill att det aldrig skulle ta slut. Men som alla spel så måste de ju ha ett slut och man vill ju nå dit för att se hur de lyckas avsluta en sådan bra story.

Nu till Arkham City som då är uppföljaren till det magiska spelet som kom 2009 Arkham Asylum. Man va ju lite rädd att framgångarna skulle gå över huvudet på Rocksteady men de vet verkligen vad de gör och uppföljaren är så mycket större, bättre, snyggare och helt förtrollande på alla sätt. Eftersom jag inte vill spoila för mycket av storyn så kommer jag bara nudda på den lite snabbt. De har byggt en stor mur runt en del av staden och där inne har de alla fånga som en gång har suttit på Arkham Asylum som efter första spelet nu är nedstängt. Så de har byggt något som de nu kallar Arkham City där alla kriminella bor och har sin små delar av staden. Man springer på en hel del av Batmans fiender i denna staden och de har verkligen inte sparat på krutet när det kommer till att ha med kända ansikten. Här är Two Face, Jokern, Penguin, The Riddler och en himla massa fler. Den stora huvud fienden i detta spelet är då Hugo Strange som är någon sorts Chef över Arkham City. Då Bruce Wayne står och håller ett tal utanför murarna till Arkham City kommer Hugo Strange's undersåtar och griper han. Anledningen till att Hugo Strange griper Bruce Wayne och slänger in han i Arkham City är då att han vet att Bruce och Batman är samma person. 


Hugo strange har något som heter protocol 10 och när man kommer in i staden så är det 10 timmar tills han sätter igång protocol 10. Det blir din uppgift som Batman att försöka komma på vad det handlar om och hur man ska stoppa han. Man stöter på en massa villains i spelet både som bossar och sidouppdrag. Precis som de första spelet så finns där en massa Riddlers överallt som man ska lösa och vissa av dem va verkligen svåra men för det mesta väldigt underhållande.

klart så är min favorit bad guy Jokern med i spelet och han är verkligen helt underbar i första spelet och han är ännu bättre i uppföljaren. Det är så himla svårt att förklara varför han är så cool om man inte själv har spelat det och Mark Hamill gör den perfekta rösten till han. Jokern är en lika stor del av spelet som Batman och utan han hade inte spelet varit så bra som det är. Känns lite som de är varandras motsatser och att de båda behöver varandra.

Som vanligt har Batman en massa gadgets till sin hjälp och fördel. Man börjar med en hel del denna gången men som vanligt så får man fler under spelets gång. Det som jag tycker är det roligaste med hela spelet är att skjuta iväg sin batclaw mot taken och bara åka iväg och se den vackra stadsdelen som de har byggt upp för detta spelet är verkligen vackert att titta på.
Var man än vänder och vrider på huvudet så är där något som gör att man tappar hakan för detta spelet är något av det vackraste som jag har sett. Staden i sig själv är helt underbar och alla fiender som glider runt nere på gatorna och pratar om olika bad guys, vädret och även lite om Batman. Ibland stannar jag på ett tak och bara lyssnar på deras olika konversationer och bara njuter av allt.

Har ni inte spelat Arkham Asylum så tycker jag verkligen att ni ska köpa och njuta av detta magiska spelet som enligt mig blev årets spel 2009. Har ni spelat det så ska ni lätt köpa Arkham City och njuta av ett spel som är så mycket bättre, vackrare och mer finputsats än sin föregångare. Arkham City kommer för mig bli årets spel 2011 och jag kommer spela igenom det igen och försöka göra allt för att verkligen få ut allt som spelet har att erbjuda mig. Så mina sista ord blir köp och njut.

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅhhh tack så mycket. Jag själv tycker att den inte är super bra men jag är stolt att jag vågade ge mig på det. Ett steg i rätt riktning om man säger så. =)

    SvaraRadera