Detta är en blogg som handlar om mina vardagstankar och annat som en gamer.

tisdag 15 november 2011

topp 5

I söndags gjorde jag en topp 5 lista som inspirerades av fars dag och som nybliven pappa fick det mig att tänka tillbaka på min ungdom, vilka var min favorit spel då? Vilka spel fick mig att spendera så mycket tid framför tv:n och hur många fester har jag missat för att man har fastnat i ett spel. Här är spel som fick mig arg, glad och väldigt frustrerad då där va mycket interna tävlingar i kompis gänget. Då jag tänker tillbaka till denna tiden så ser jag bara glädje, spel och en himla massa sena kvällar med Dr. Pepper och annat gott. Så nu till det som hela inlägget ska handla om, här kommer min topp 5 av mina ungdoms spel. Hoppas ni uppskattar listan och skriv gärna er egen bland kommentarerna.

5. Tekken 2 
Detta är ett spel som jag älskar att hata för det finns inget som gör mig till en sämre förlorare än fighting spel. Anledningen till att detta är med på listan är för när man köpte Playstation så fick man en demo skiva där detta underbara spelet visade oss hur fighting kunde vara. Jag vet inte hur mycket tid vi har lagt ner i spelet men man va grymt duktig, dock så hatade jag att förlora. En förlust kunde förstöra hela min dag så jag fick verkligen lär mig att behärska min känslor när det kom till att möta mina vänner. Problemet är att denna sortens spel är väldigt lockande för mig men jag vet inners inne att jag inte kan behärska mig vilket betyder att jag kommer ha i sönder min handkontroll. Tekken 2 ligger väldigt varmt om mitt hjärta och det är alltid lika roligt att dra fram spelet när vännerna är över på besök och köra lite matcher. Det är ett perfekt sätt att reda ut vem som ska diska efter maten.

4. Tony Hawk Pro Skater 2 
Om jag och mina vänner inte spelade så var vi förmodligen ute på gatorna men våra skateboards och spred skräck bland alla pensionärer. När man va sugen på att åka men regnet slog mot fönstret så drog man igång THPS2 och detta är fortfarande mitt favorit skateboards spel. För mig är detta de första spelet som jag verkligen har gjort allt som går att klara. jag och mina vänner har spenderat många bakfulla timmar att försöka slå varandras high score. jag uppskattar den arcadiga känslan i detta spelet och de THPS som kom efter har tappat den sköna känslan och bara gjort spelen större, tråkigare och väldigt overkliga. Visst där fans inslag av det i detta också men man kunde gör verkliga trick utan att flyga 15 meter upp i luften och ibland är det då man har som roligast, när man försöker ta det där gapet med en snygg kickflip. 

3. Twisted Metal 2 
Här är ett av de spelen som jag köpte endast för att det såg coolt ut och visste inget som självaste spelet, kan ju inte säga att jag blev besviken. Jag kan bara tillägga att jag är väldigt sugen på det som kommer till Ps3 inom en snar framtiden och jag hoppas verkligen att det har samma känsla som 2:an. I det stora hela är det ett sorts bilspel där det går ut på att ta död på alla motståndare på en karta, lite som Deathmatch. Alla bilar har olika specialare och är bra på olika saker, viss tål mer stryk medan andra är snabbare. Man kan spelar en sorts turnering eller så kör man bara en match mot en kompis eller motståndare som data styrda. De stunder som jag gillar mest med spelet är när man spelar mot kompisar och den känslan när man vet att de är precis bakom en. Den stressen man känner i kroppen när man försöker rymma från deras olika vapen som susar förbi en. 

2. Golden Eye 
Golden eye måste vara det första FPS spelet som va bra på konsol. Då jag i min uppväxt själv inte hade en N64 så va jag inte så grym på detta spelet. Den vännen som hade N64 va över mäktig och blev sur om han inte fick spela som Bond och kunde stänga av maskinen och lämna oss i soffan. Det va väldigt sällan man vann över den personen så vi andra fick gladeligen kämpa för andra platsen. Men vilka minnen man har till detta spelet minerna, golden gun och alla de underbara kartorna. Jag vet att där har kommit en remake till alla konsoler nu och jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att köpa det för att uppleva alla dessa underbara minnen igen. Kommer det vara lika bra eller hur kommer det funka idag när vi alla har spelat spel som Battlefield 3 och CoD serien. 

1. Resident Evil
Klart ligger mitt absoluta favorit spel på första platsen vilket självklart är Resident Evil. Här är ett spel som har skrämt skiten ur mig, fått mig att älska zombies och bevisat för mig att spel är något mer än bara för barn. Jag kommer inte ihåg hur många gånger som jag har klarat detta spelet men jag vet att jag har spelat igenom det från början till slut på under 4 timmar och inte sparat spelet en ända gång. Resident Evil gjorde så jag var tvungen att köpa en Gamecube då de gjorde en remak av spelet endast till den konsolen. Jag gillar de andra Resident Evil spelen men det är det första som verkligen har satt sin spår i mitt hjärta som det bästa och värsta av alla. Än idag så hoppas jag att de kommer släppa en bra Resident Evil film men jag tror inte det kommer hända då de verkligen har kört dem i bottnen. Men jag kommer alltid ha detta spelet och nu kan jag spela det på mitt ps3 och min vackra psp. Ni som inte har spelat detta klassiska spelet borde verkligen göra det för här får man uppleva det som en gång va så bra med Resident Evil serien.

Då va min list klar för denna gången men jag tror att det kommer komma fler listor i framtiden. Ni får gärna kommentarerna och även lämna er lista. Vilka spel är det ni har starkast minne ifrån när ni växte upp? 
                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar