Detta är en blogg som handlar om mina vardagstankar och annat som en gamer.

onsdag 30 november 2011

3D Dot Games Heroes

Detta är ett spel som släpptes den 14 maj 2010, det har bara tagit 1 år och 6 månader innan jag äntligen köpte det. Då jag har gått och kollat på detta ett tag men har alltid valt ett annat spel i sista sekunden. Här om dagen så va jag inne och kollade på Webhallens hemsida och såg att det hade gått ner från 299 till 199 så jag gjorde en tok beställning innan jag hade tid att ändra mig. Då jag är ett stort fan av Zelda A Link To The Past och alla säger att detta är en ren hyllning till det spelt, man kan nästan säga att detta är en ren Zelda klon. Så det va med stora förhoppningar jag satte i spelet i min Ps3 och inväntade vad som skulle hända. Jag kan inte beskriva med ord de känslor som jag fick när titel skärmen dök upp med den där sköna grafiken och den magiska musiken. Man kan höra hintar av Zelda musiken i all musik som är med i spelet, även vissa ljud effekter är samma som Zelda.
Storyn i spelet är fantastisk och går ungefär så här. För länge sedan fanns det ett kungarike som hette Dotnia som var i 2D. Detta riket va ett fred fullt rike som va skyddat av sex orbs och de sex visa männen. Men så en dag kom den ondskefulla Dark King Onyx som tog de sex orbsen och till fånga tog de sex visa männen. Kungariket började tas över av monster och andra ondskefulla varelser, folket hade börjat att förlora hoppet då riket blev mer och mer kaotiskt. Men så en dag kom den nobla hjälten som räddade de sex visa männen och tog tillbaka de sex orbs. Med orbsen i sitt förvar och sitt svärd så utmanade han Onyx, det stora slaget slutade med att hjälten fångade Onyx i en Dark Orb. Hjälten blev hyllad över hela Dotnia och folk rest från fjärran för att höra historian. Med åren som gick så blev historian till en myt och folket slutade att resa till Dotnia.
Kungen blev mer och mer orolig när han märkte att folk slutade att besöka riket. Han började forska i vad som gjorde att folk inte besökte dem längre och de kom fram till att 3D va det nya 2D så de va tvungna att ändra om hela kungariket. Medan de ändrade allt från 2D till 3D så va det någon som stal The Dark Orb. Personen som stan The Dark Orb släppte ut Onyx. Ondska och monster började härja i Dotnia igen och det är här man kommer in i spelet.
 
Så när man börjar spela så blir man kallad till kungen och han berättar att man härstamma från samma släkte som den hjälten som räddade kungariket förra gången Onyx härjade fritt. Som sann Zelda anda så får man ett trä svärd och ett trä sköld. Men det tar inte lång tid innan man hittar ett annat svärd och det är så klart de svärdet som den förra hjälten hade en gång i tiden. Spelet i sig går ut på att man ska besöka sex de sex templen, slåss mot bossen och ta tillbaka orben som finns där. Även som Zelda så har alla templen ett redskap som man kommer behöva för att komma vidare i spelet, i det första templet hittar man en bumerang. Varje tempel har sina små pussel, fiender och en boss på slutet. Orben som man får efter varje tempel ger hjälten en magisk abilitet som kommer hjälpa till på vägen mot att bekämpa Onyx. Det nya med detta spelet är att man kan uppgradera sitt vapen och sköld. Det som jag gillar mest med hela spelet är grafiken, musiken och hela spelmekaniken. Jag skäms att säga att det tog så här lång tid för mig att köpa och spela det men nu när jag har det så kommer jag tipsa alla om spelet, för detta är en hyllning till ett av de bästa spelen som någonsin har gjorts och 3D Dot Game Heroes är fan ta mig nästan lika bra. Ett magisk spel som alla som har ett ps3 bör testa och om ni gör det så tror jag verkligen inte att ni kommer ångra er.   
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar