Detta är en blogg som handlar om mina vardagstankar och annat som en gamer.

måndag 12 december 2011

Årets spelvärld/universum

Årets spel värld är ett spel som kom rätt sent in i min samling men som verkligen har tagit mig med storm. The Elder Scrolls V: Skyrim har nog årets skönast spelvärld samtidigt som den kan vara väldigt buggig så är den grymt vacker, öppen och väldigt oförutsägbar. Själv har jag nog spelat i ungefär 10-12 timmar och är verkligen helt förlorad i världen och det är just världen som lockar mig tillbaka till spelet. Det som jag uppskattar mest är att klättra upp på hästen och bara rida på ett okänt håll för att se vad jag hittar eller träffar på. Men samtidigt som det är väldigt stort och öppet så känns deras grottor verkligen små, trånga och väldigt klaustrofobiska.

När man är nere i dessa underbar grottor så kollar man verkligen sig över axeln hela tiden för man vet inte vad som kan eller komma vakna till liv. Man hör vatten som droppar, vinden som dra igenom och fotsteg som rör sig antigen mot en eller ifrån en. Det ligger en viss sorts spänning i kroppen när man smyger fram i dessa underbara grottor och man vill ju verkligen genomsöka varje millimeter för man vet jag aldrig vad som kan gömma sig där nere, kanske en stor kista med guld.

I detta spelet kan man röra sig ifrån ett berg som är helt snötäckt, pågår en snö storm till en mer höst inspirerad skogs dunge. Allt känns så naturligt och ibland stannar man bara upp och tittar på dessa horisont bilder och bara njuter av hur snyggt och vacker denna spelvärld är men det är ju oftast då en eller flera vargar kommer springandes i mot en och vill gör en till kvällsmat.  Just nu vet jag inte så mycket som självaste handling men det är inte den som lockar mig heller. Detta är ett spel som verkligen vill att man ska utforska, prata med folket i städerna och bara njuta av en helt underbar värld som man får starka känslor för, trots alla sina buggar.


Runner up i denna kategori är Batman Arkham City som för ett par dagar sen va på första plats men blev ner puttad av Skyrim. Batmans universum har de verkligen lyckats med och de har fångat alla de olika karaktärer svagheter och styrker samt att de har lyckats fånga Batmans mörker.
Skulle Batman komma etta så hade Deus Ex Human Revolution blivit runner up för sitt sci fi inspirerade universum. Varje gång jag spelar Deus Ex så tänker jag på Blade Runner och jag tror det är en rätt bra tanke.

En digital julkalender av www.spelkriget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar